Klub astronomů Liberecka Česká astronomická společnost Astroturistika v Jizerských horách SUNDISK - firemní akce Město Turnov

Poloha a kontakty

Hvězdárna leží v jižní části města Turnova na jihozápadním úbočí kopce Vrchhůra v nadmořské výšce 315 m n. m. Budova je orientována přibližně severojižním směrem, přičemž v jižní části se nachází kupule a v severní části pozorovací a vyhlídková terasa. Díky této poloze je z terasy krásný rozhled do kraje. Na východě leží vrch Kozákov (744 m n. m.), severně Jizerské hory. Dominantu Ještědu (1 012 m n. m.) spatříme severoseverozápadně, Ralsko (696 m n. m.) severozápadně a hrad Bezděz na stejnojmenném vrchu (603 m n. m.) západně. Jihovýchodně se zvedá Příhrazská vrchovina s plošinou Mužský (463 m n. m.). Směrem jižním hledíme do srdce Českého ráje, na zříceniny hradů Valdštejn a Trosky. Kruhové panorama uzavírá vrch Tábor (677 m n. m.) na jihovýchodě.

Poloha budovy observatoře dle souřadnic GPS:

50°34'45,7" N (severní šířky)

15°09'45,8" E (východní délky)

Dostupnost automobilem:

Od Liberce - ze silnice č. 35 (E442) Liberec-Jičín sjet v Turnově za mostem přes starý židovský hřbitov směr centrum a na 2. kruhovém objezdu u restaurace Tankovna Magic hned vpravo do kopce ulicí Jana Palacha. Dále kolem Gymnázia stále rovně (pozor na přednost v jízdě na křižovatce s ulicí Výšinka) vzhůru ulicí U Tří svatých na velké parkoviště před hvězdárnou.

Od Jičína - za čerpací stanicí Benzina před Turnovem odbočit vpravo vzhůru a ulicí Vrchůra až přímo na parkoviště před hvězdárnou.

Parkování je možné bezplatně přímo před objektem hvězdárny (velké parkoviště pro cca 50 aut).

Dostupnost vlakem:

Ze stanice Turnov město ulicí Svobodova, kolem čerpací stanice Kontakt přes výpadovku na Jičín (E442) a pěšinkou za nákupním centrem u Lidlu na sídliště Výšinka a mezi domky přes louku k hvězdárně. Celkem cca 0,8 km (viz mapka).

Dostupnost autobusem:

Z autobusového nádraží ulicí Na Lukách po mostku přes Malou Jizeru do ulice Trávnice a dále Palackého na kruhový objezd. Z něho vlevo vzhůru směrem na nám. Českého ráje, ale vzápětí vpravo do ulice Tázlerova. Tou asi 60 m a odbočit vlevo do ulice Vejrichova, která ústí do ulice Antonína Dvořáka. Vpravo dolů až na nám. B. J. Horáčka (pod kulturním střediskem Střelnice), po mostě přes potok Stebenka. Po cca 100 m na křižovatce u tenisové haly (po levé straně) prostřední ulicí Hruboskalská vzhůru do ulice Jana Palacha a dále U Tří svatých k hvězdárně. Celkem cca 1,5 km.

Kontakty na demonstrátory a průvodce:

Vladimír Kafka - 605 126 675 (Turnov)

Aleš Majer - 775 580 396 (Jablonec nad Nisou)

Martin Gembec - 601 569 826 (Jablonec nad Nisou)

Jan Pícha - 728 448 740 (Liberec)